NIE PRZEGAP

FAQ – najczęstsze pytania o dyżury i członkostwo


CZŁONKOSTWO

Do kogo zwracać się z problemami i pytaniami związanymi z członkostwem w Kooperatywie?

Koordynatorką ds. członkostwa jest Kasia Kalinowska, która chętnie odpowie na Twoje pytania e-mail: czlonkostwo@dobrze.waw.pl

Członek rzeczywisty i wspierający – na czym polega różnica?

Członek/ini rzeczywisty/a (CR) naszego Stowarzyszenia to osoba, która ma pełne prawa i obowiązki członkowskie (zwłaszcza: kupowanie po cenie członkowskiej, dyżury, udział w podejmowaniu decyzji). Członek/ini wspierający/a (CW) to osoba towarzysząca CR mieszkająca w tym samym gospodarstwie domowym, mająca prawo do kupowania po cenie członkowskiej, bez obowiązku dyżurowego i bez prawa głosu przy podejmowaniu decyzji wewnątrz kooperatywy (możesz dyskutować, ale nie możesz głosować/wetować). Pułap składki dla jednoosobowego gospodarstwa domowego wynosi 30 zł/mies., a dla osób z gospodarstwa dwuosobowego 40 zł/mies. Chęć dodania osoby wspierającej z Twojego gospodarstwa domowego zgłoś osobie koordynującej sprawy członkostwa pod adresem czlonkostwo@dobrze.waw.pl. 

Czy członkowie wspierający mogą robić dyżury?

Tak, członkowie wspierający mogą robić dyżury. Możecie umówić się na odrabianie dyżurów zamiennie, lub tylko jedno z Was może dyżurować. Istnieje także opcja obniżenia zniżki członkowskiej do 30 zł/mies., jeśli zdecydujecie się, że obie osoby w gospodarstwie domowym będą dyżurować. 

Planuję dłuższy wyjazd (na ponad miesiąc), czy to jakoś wpływa na moje członkostwo?

Bezpośrednio nie, ale nasze działanie opiera się na wspólnym zaangażowaniu wszystkich członkiń i członków, dlatego ważne jest, żeby być maksymalnie systematycznym w odrabianiu swojej “działki”. Jeśli wiesz, że będziesz wyjeżdżać na dłużej (ponad miesiąc), poinformuj o swojej nieobecności – napisz wiadomość na dyzury@dobrze.waw.pl. W okresie swojej nieobecności (“zawieszenia” dyżurowania) nie musisz odrabiać dyżurów w sklepie, ale nie masz też prawa do robienia zakupów w sklepie po cenach członkowskich. Po powrocie masz prawo korzystać ze zniżki w sklepie, jeśli w miesiącu poprzedzającym wyjazd/nieobecność odrobiłaś/eś dyżur.

SKŁADKI

Jak opłacić składkę?

Od kwietnia 2021 głównym sposobem płatności składek jest płatność w menu do płatności na stronie https://dobrze.waw.pl/moje-konto/! Zalogujesz się tam za pomocą swoich danych do konta na stronie dobrze.waw.pl

Krótka instrukcja płatności składek:
Aby dokonać płatności zaloguj się na: https://dobrze.waw.pl/moje-konto/

Nie pamiętasz hasła? Możesz przypomnieć je tutaj.

Nie masz takiego konta? Automatycznie założyłam Ci konto na dobrze.waw.pl na Twój adres e-mail widniejący w ewidencji członkowskiej, aby się zalogować, uzyskaj hasło tutaj

‼️ UWAGA ‼️ – na stronie https://dobrze.waw.pl/moje-konto/ płatności mogą dokonać tylko osoby członkowskie rzeczywiste. Osoby wspierające mogą się logować na swoje konta, zapisywać na dyżury i podglądać, do kiedy trwa Wasz okres członkowski. To ograniczenie było konieczne ze względu na logikę naszego systemu.

Czy możliwa jest płatność w innych ratach niż miesięcznie np. kwartalne?

Na razie, menu płatności umożliwia jedynie płatność w formie rat comiesięcznych. Jeśli wolisz płatność co 2 lub 3 miesiące, bo obawiasz się, że nie będziesz pamiętać o comiesięcznych wpłatach rozważ ustawienie płatności cyklicznej. Jeśli z ważnego powodu zależy Ci na innej wysokości rat, napisz na czlonkostwo@dobrze.waw.pl

Czy możliwa jest płatność składki z góry za rok?

Na razie, menu płatności umożliwia jedynie płatność cykliczną. Jeśli chcesz mieć z głowy płatność za następne okresy członkowskie wybierz w menu płatności “PŁATNOŚĆ CYKLICZNĄ”.

Kwota składki członkowskiej jest zbyt wysoka na mój budżet.

W Kooperatywie funkcjonuje Fundusz Solidarnościowy (FS), który pozwala na dofinansowanie składek osobom/gospodarstwom domowym mniej zamożnym, których nie stać na wpłatę składki w wysokości podstawowej. FS to pula pieniędzy, która powstaje dzięki wpłatom składek członkowskich przez osoby/gospodarstwa domowe, które decydują się na wpłatę kwoty wyższej niż podstawowa. Dofinansowanie z FS nie może być wyższe niż 60 zł na 6 miesięcy, czyli za cały okres składkowy można płacić 120 zł zamiast 180 zł, lub 180 zł zamiast 240 zł. Chcesz ubiegać się o takie dofinansowanie? Zgłoś tę potrzebę na adres czlonkostwo@dobrze.waw.pl

W indywidualnych przypadkach możliwe również jest rozłożenie składki członkowskiej na raty. Potrzebę taką należy zgłosić na adres czlonkostwo@dobrze.waw.pl Przyjmujemy dwie (2 x 90 zł), trzy (3 x 60 zł) albo sześć rat (6 x 30 zł). Każda rata musi być zapłacona do piątego dnia miesiąca.

Co się stanie jeśli nie zapłacę składki na czas?

Niezależnie od tego, czy płacisz składkę z góry (raz na 6 miesięcy), czy ustaliłeś/aś płatność ratalną musisz dokonać jej do 5. dnia miesiąca. Przykładowo: Przedłużasz członkostwo od czerwca -> Składkę musisz opłacić do 5-go czerwca.
6. dnia każdego miesiąca koordynator ds. dyżurów i członkostwa sprawdza wpłaty na konto Kooperatywy. Jeśli nie ma od Ciebie płatności – tracisz prawo do zniżki do momentu, aż nie uregulujesz płatności. Jeśli robisz przelew 4. lub 5. dnia miesiąca prześlij potwierdzenie transakcji na czlonkostwo@dobrze.waw.pl. Informacja o tym, że dokonałaś/eś przelewu, a może on nie dotrzeć jeszcze na konto Kooperatywy 5-go również będzie uwzględniana.

DYŻURY – ODWOŁYWANIE, ZMIANA TERMINÓW, NIEOBECNOŚCI I INNE KŁOPOTY

Pełen regulaminów dyżurów znajdziesz tutaj.

Do kogo zwracać się z problemami i pytaniami dotyczącymi spraw dyżurowych?

Osobą, która odpowie Ci na wszelkie pytania jest koordynatorka ds. dyżurów – Karo Mistrzak, e-mail: dyzury@dobrze.waw.pl 

Co zrobić, jeśli orientuję się mniej niż 48 h przed, że ze względu na nagłą katastrofę nie mogę odrobić swojego dyżuru?

(1) zgłoś ten fakt jak najszybciej koordynatorce ds. dyżurów na dyzury@dobrze.waw.pl (2) jak najszybciej napisz maila na kolektyw (kolektyw_dobrze2014@googlegroups.com) z pytaniem czy ktoś mógłby przejąć twój dyżur. Tylko po zrobieniu tych dwóch rzeczy będziesz miał/a możliwość odrobienia odwołanego dyżuru. Jeśli nie dasz znać o swojej niedyspozycji lub nie uda ci się znaleźć zastępstwa – stracisz prawo do zniżki. Dopiero po odrobieniu dyżuru naprawczego odzyskasz prawo do zniżki. Pamiętaj jednak, że wciąż będziesz musiał/a zrobić dyżur, który odwołałaś. Pamiętaj! Odwołuj dyżury tylko w sytuacjach nagłych. Traktujemy dyżury w Kooperatywie bardzo poważnie i prosimy, abyś też tak do tego podchodził/a.

Co się stanie jeśli nie przyjdę na swój dyżur i nikogo o tym nie poinformuję?

Jeśli nie przyjdziesz na swój dyżur i nie dasz znaku życia, tracisz natychmiastowo prawo do zniżki. Zaraz po otrzymaniu takiej informacji koordynator ds. dyżurów usuwa Twoją zniżkę w naszym programie kasowym. Jest to naprawdę duży kłopot dla sklepów. Taka nieobecność bardzo utrudnia pracę koordynatorek sklepów, kasjerek/ów, a także innych dyżurujących. Aby odzyskać prawo do zrobienia zakupów ze zniżką, będziesz musiał/a odrobić dwa dyżury naprawcze. Dodatkowo, oczywiście, musisz tez zrobić dyżur, który ominąłeś/aś.

Jeśli masz problem ze zrobieniem dyżurów naprawczych w sklepie – obserwuj wydarzenia w Kooperatywie. Gotowanie lub praca nad przygotowaniem spotkania może być dobrą okazją do nadrobienia dyżurowych zaległości.

Co zrobić, jeśli chce zmienić termin dyżuru, a pozostało więcej niż 48 h?

Odnajdź w swojej skrzynce odbiorczej maila potwierdzającego zapis i kliknij w guzik “Zmień termin dyżuru”. Jeśli założyłeś/aś konto w aplikacji Acuity Scheduling możesz zalogować się na swoje konto i w historii swoich zapisów odnaleźć termin, który chcesz zmienić. Po kliknięciu w wybrany zapis będziesz mógł/mogła go anulować  lub wybrać nowy termin. Potrzebujesz  obrazkowej instrukcji krok po kroku, zajrzyj tutaj.

ZAPISY NA DYŻURY

W jaki sposób mogę zapisać się na dyżur?

Aby zapisać się na dyżur otwórz kooperatywną aplikację dyżurową. Znajdziesz ją zawsze na stronie Kooperatywy w zakładce DLA CZŁONKÓW/IŃ –> ZAPISY NA DYŻURY. Musisz być zalogowany/a na naszej stronie, aby się do niej dostać.
We wspomnianej wyżej zakładce znajdziesz także kalendarz, w którym będziesz mógł/mogła podejrzeć z kim będziesz pracować.
Link do aplikacji jest również dostępny na naszej grupie na Facebooku w przypiętym poście, oraz  w cotygodniowym newsletterze.

Jeśli potrzebujesz szczegółowej instrukcji jak używać aplikacji, zajrzyj tutaj.

W jaki sposób mogę zmienić termin dyżuru, na który się zapisałam/em?

Najłatwiejszym sposobem zmiany terminu jest wejście w maila potwierdzającego zapis na dyżur i kliknięcie w różowy guzik z napisem “Zmień termin dyżuru”

Jeśli założyłeś/aś konto w aplikacji możesz otworzyć ją przez stronę Kooperatywy lub grupę na FB i zalogować się na swoje konto. Masz tam dostęp do historii swoich zapisów klikając w termin, który chcesz poprawić będziesz mogła/mógł zmienić termin. Jeśli potrzebujesz instrukcji krok po kroku z obrazkami, zajrzyj tutaj.

Pamiętaj, że samodzielnych zmian możesz dokonywać tylko do 48h przed dyżurem – patrz powyżej: Co zrobić, jeśli orientuję się mniej niż 48 h przed, że ze względu na nagłą katastrofę nie mogę odrobić swojego dyżuru?

Czy są jakieś terminy, których powinienem/powinnam przestrzegać w związku z zapisywaniem się na dyżury?

Zapisy na dyżury na dany miesiąc zamykają się 21. dnia każdego miesiąca. Przykładowo: Masz do odrobienia styczniowy dyżur –> Musisz zapisać się na niego najpóźniej do 20.01.
Maksymalnym wyprzedzeniem z jakim możesz zaplanować dyżury jest 6 miesięcy do przodu. Na tyle miesięcy udostępniamy kalendarz w aplikacji. Jeżeli wybierzesz dyżury, które wykraczają poza ten termin aplikacja nie pozwoli ci się na nie zapisać.

Czy muszę zakładać konto w aplikacji dyżurowej?

Nie jest to obowiązkowe, ale jest przydatne – zarówno z perspektywy osoby zapisującej się, jak i prowadzącej ewidencję dyżurów.

Konto w aplikacji pozwala Ci na podgląd dyżurów, na które sie zapisałeś/aś. Nie będziesz także musiał/a podawać za każdym razem swoich danych, bo dzięki założeniu konta możesz je zapamiętać.

KARTY – PRAWO DO ZNIŻKI LUB JEGO UTRATA

Czy muszę mieć jakieś potwierdzenie zrobienia dyżuru, aby mieć zniżkę w następnym miesiącu?

Nie musisz. Zniżka jest automatycznie przypisana do Twojego konta w programie kasowym.

Jak to działa?


W naszym systemie każdy członek i każda członkini ma z założenia prawo do zniżki. Odnotowujemy sytuacje odwrotne – gdy prawo to tracisz, lub odzyskujesz. Pamiętaj, że nieterminowe opłacenie składki również jest przyczyną utraty prawa do zniżki, aż do momentu jej uregulowania. Więcej w temacie w punkcie SKŁADKI.

Nie jestem pewna/y, czy mam prawo do zniżki. Czy przed zakupami w sklepie się tego dowiem?

Tak! PRZED ZAKUPAMI podaj kasjerowi/kasjerce kartę do zeskanowania. Na ekranie kasy będzie widać, czy masz zniżkę, czy nie. Jeśli nie masz prawa – zastanów się, czy na pewno odrobiłeś/aś dyżur w poprzednim miesiącu oraz czy zapłaciłeś/aś składkę w wyznaczonym terminie. W razie wątpliwości dopytaj się mailowo lub telefonicznie Koordynatora ds. Dyżurów co się dzieje.  

Co zrobić jeśli zgubię lub zapomnę karty na zakupy?

  • Przy zgubieniu konieczne będzie wyrobienie duplikatu. W tej sprawie skontaktuj się mailowo ze Stephanem. Pisz na czlonkostwo@dobrze.waw.pl. W związku z większą ilością pracy i ceną materiałów, wyrobienie nowej karty będzie kosztować 10 zł.
  • W sytuacji zguby lub zapomnienia, awaryjnie możesz użyć zdjęcia rewersu swojej karty. Czytelna fotografia tyłu karty (kod kreskowy + imię i nazwisko), powinno dać się je zeskanować, np. z ekranu telefonu. Posiadanie karty jest obowiązkowe przez każdego członka i członkinię. Okazywanie karty przed zakupami w sklepie jest naszym obowiązkiem, który umożliwia uzyskanie zniżki i dobrą praktyką, która buduje poczucie zaufania w społeczności Kooperatywy. Dużo łatwiej jest podrobić zdjęcie niż kartę. Jest nas w kolektywie coraz więcej i zdarza się, że osoba, która sprzedaje może Cię nie znać. Nie stawiajmy kasjerek i kasjerów w kłopotliwej sytuacji, w której mogą się zastanawiać nad wiarygodnością naszego członkostwa. Zawsze, jeśli to możliwe, okazujmy kartę! Jeśli osoby pracujące w sklepie zauważą, że regularnie nie nosisz karty możesz zostać poproszony/a o jej fizyczne okazanie przy najbliższych zakupach lub wyrobienie duplikatu.
  • Zalecamy zanotowanie w bezpiecznym miejscu 4 ostatnich cyfr Twojego kodu kreskowego. W sytuacji kryzysowej, gdy zgubisz kartę i telefon będziesz mogła/mógł podać ten numer kasjerce, aby zweryfikować, czy posiadasz prawo do zniżki. Musisz się jednak liczyć, z tym, że osoba sprzedająca będzie mogła odmówić sprzedaży ze zniżką w ten sposób. Sprawdzenie, czy jesteś członkiem/członkinią i czy masz prawo do zniżki będzie trwać w tej sytuacji dużo dłużej. Przy długiej kolejce może to bardzo utrudnić pracę sklepu i osoby sprzedającej.